søndag 16. november 2008

konstruktivismen

Jean Piaget
Konstruktivismen er en teori vi har sett på denne uken. Det som skiller den fra de andre teoriene vi har sett på, behaviorismen og kognitivismen, er at det her er mer fokus på elevens læring en lærerens undervisning.

I følge konstruktivismen kan ikke kunnskap overføres fra en person til en annen, men man må selv skape seg en egen versjon av den.


Konstruktivismen er sterkt preget av den sveitsiske biologen og psykologen Jean Piaget (1896 – 1980). Piaget er mannen bak en del begreper for å kunne beskrive læringsprosesser. F. eks. kan vi takke ham for begrepene kognitive skjema, assimilasjon og akkomodasjon.
det er vanskelig å gi en forklaring på begrepene, men det er lov å prøve;
-I følge Piaget oppstår læring når utforsking fører til at "noe" på det indre plan endrer seg. "Noe" er altså indre representasjoner av ulike erfaringer som en har gjort seg. Dette er kognitive skjema.
-Ved assimilasjon tolker en ny kunnskap ved hjelp av gammel kunnskap, dvs eksisterende skjema.
-Ved akkomodasjon tolker en ny kunnskap ved hjelp av ny kunnskap, fordi eksisterende skjema ikke er gode nok.
En sier at ved assimilasjon "tilpasser en verden til seg selv" og ved akkomodasjon "tilpasser en seg selv til verden".
Piaget er også berømt for sin oppdeling av menneskets modningsutvikling, den såkalte stadieteorien. Som for så vidt er en relativt omstridt teori. I følge stadieteorien gjennomgår alle en firetrinns utviklingsprosess. Det ene stadiet følger det andre og en kan ikke hoppe over et stadium. punktene som blir vektlagt løper fra det fysiske og motoriske, til det indre og symbolske.

4 kommentarer:

Steinar sa...

Fint at du peker på sentrale sider ved konstruktivismen, men hva mener du om dette perspektivet?

Hvorfor kan det være nyttig for deg å ha kunnskap om dette, og hvilke praktiske konsekvenser ser du for deg?

idar sin blogg sa...

For å være helt ærlig, noe jeg bør være, så er jeg ikke noen stor tilhenger av konstruktivismen.
Men den har jo også positive sider ved seg.

Konstruktivismens syn på at kunnskap ikke kan overføres har jeg ikke sansen for.
Det at kunnskap kan overføres, er vel en av skolens grunnoller. Men det er også viktig å skille mellom "teaching" og "learning". Læreren kan "teacha" men du må sjøl "learna".
Men det er på grunn av lærerens overføring av kunnskapen, du klarer å lære noe.

men egentlig syns jeg ikke det har så mye å si. det er kun et definisjonsspørsmål og så lenge en faktisk lærer noe, må vel det være det viktigste.

Silje Anita sa...

Kort og presist blogginnlegg!
Flott beskrevet med egne ord hva assimilasjon og akkomodasjon er Idar!!=)

Også bra konkludert om hvordan du ser på kontruktivismen.

Steinar sa...

Godt argumentert i svaret ditt, det er det at ein lærer noko som er det viktige, ikkje kva ein kallar det:-)