mandag 16. februar 2009

Forskjellsbehandling

Den siste tiden på skolen har vi gått gjennom forskjellige teorier innenfor motivasjon. Vi har sett på attribusjons og forventningsteori, og identitet og selvoppfatning. Et av emnene som har blitt tatt opp i disse teoriene er forskjellsbehandling.
Lærere og vi som tar sikte på å bli lærere liker kanskje å tro at vi behandler alle likt, men undersøkelser har vist at det er mer utbredt enn hva en kanskje har trodd.

Når jeg selv har vært i praksis, har det å behandle elevene likt og gi dem tilnærmet lik oppmerksomhet vært noe som jeg selvfølgelig har tenkt på. Det er muligens ikke det jeg har fokusert mest på, men jeg har innbilt meg at jeg har lykkes med oppgaven.

Det finnes flere grupper som kan føle seg forskjellsbehandlet i skolen. Svake elever får ofte mindre oppmerksomhet og ros fra lærerne enn andre elever. Dessuten får de kortere og sjeldnere tilbakemeldinger. Noe som kan føre til dårligere selvbilde fordi de ikke får nok oppmerksomhet, og derfor ikke føler seg verdsatt. Dette kommer i tillegg til at de fleste av dem ikke føler noen stor grad av personlig mestring.
Et annet viktig punkt et kjønn. Forskjell på elevenes kjønn er ikke noe jeg egentlig har tenkt over. Seriøse undersøkelser har vist at i en gjennomsnittelig klasse, får guttene 2/3 av lærerens oppmerksomhet. Flere har sikkert erfaring med at guttene er mer aktive og høyrøstede en jentene. Noe som kan være forklaring på dette. Et annet faktum er at lærerne ofte synes at guttene er mer interessante. Jentene sitter i større grad i ro og gjør det de får beskjed om å gjøre. Guttene er derimot mer urolige og fanger lærernes oppmerksomhet.
Jeg ble litt overrasket da jeg leste at 2/3 av lærerens oppmerksomhet tilfalt guttene. Jeg leste også at lærerne i stor grad også snakker mer inngående med guttene. Videre står det at; dersom en lærer har glemt navnet til en elev, er det nesten alltid en jente. Når jeg tenker meg om, virker det egentlig ganske reelt. Når jeg tenker på meg selv, og hvordan jeg er i lærerrollen, kan det nok stemme. Særlig fikk jeg en aha-opplevelse da jeg leste det med at en glemmer oftere jenter. I min praksisklasse må jeg innrømme at jeg sliter med å huske en del jentenavn, mens guttenavnene sitter på plass. Dessuten tror jeg at jeg kanskje bruker litt mer tid på guttene når jeg tenker meg om. Det har kanskje med at jeg er en ”stor” gutt selv, og har mer felles interesser med guttene enn jentene at jeg synes det er litt mer interessant å benytte interaksjonstiden på dem.

Men på tross av at guttene får mye mer av lærernes oppmerksomhet, får de dårligere resultater på skolen. Tyder dette på at lærernes oppmerksomhet ikke har så mye å si for elevene?
Til det spørsmålet vil jeg si nei.
Hvordan vi som personer ser på oss selv, avhenger av hvordan vi tror andre ser på oss. Særlig innflytelse på selvbildet, har personer som er betydningsfulle for en. For en elev må vel en lærer sies å være en signifikant person. Derfor er det veldig viktig at en lærer er observant og legger merke til, og viser at han legger merke til alle elevene.

Det kan være en vanskelig oppgave å gi lik oppmerksomhet til alle elever. Men dersom en elev føler at lærerne ikke bryr seg, enten det er reelt eller ikke, har det veldig negativ påvirkning på selvbildet og livskvalitet for vedkommende. Og vi som lærere og signifikante personer må gjøre hva vi kan for å unngå at elevene føler seg oversett.

6 kommentarer:

Heidi G. sa...

Hei Idar!
Først vil jeg gi deg en stjerne for en god, konkret innledning, der du summerer opp temaene vi har hatt om i det siste, og sammenhengen mellom det og bloggen din.

I tillegg liker jeg at du drar inn erfaringer fra praksis og at du reflekterer over disse. I begynnelsen skriver du at du følte du unngikk forskjellsbehandling av kjønn, mens lenger nede innrømmer du at du kanskje bruker litt mer tid på guttene alikevel.

Spørsmålet du stiller mot slutten, om lærerens oppmerksomhet ikke har noe å si for eleven, er et interessant spørsmål. Jeg tror at det kunne vært utgangspunkt for et helt eget innlegg. Kanskje du kunne utdypet dette enda mer? Det var i alle fall en tankevekker for meg.

idar sin blogg sa...

takker for stjerner og konstruktiv kritikk;)

dersom det er uklarhet i min behandlng av elever med forskjellig kjønn, kan jeg godt gi en oppklaring i dette.
det jeg mente var at før jeg ble oppmerksom rundt problemstillingen, tenkte jeg ikke nevneverdig over saken. Og derfor hadde jeg ikke grunnlag for å komme på at jeg kanskje brukte litt mer tid på guttene.
Men etter refleksjon rundt emnet, kom jeg frem til at jeg antageligvis viser guttene litt mer oppmerksomhet enn jentene.

jeg kunne nok utdypet spørsmålet om lærerens oppmerksomhet ikke har noe å si for elevene. men spørsmålet var mest ment som et hjelpemiddel i å få frem at lærerne har en viktig rolle som signifikante personer i elevenes liv.

Heidi G. sa...

Godt svart Idar;) Tenkte det måtte være noe sånt. Jeg og har opplevd det flere ganger at jeg har skiftet mening i løpet av skrivinga av et blogginnlegg. Det hjelper å bli tvunget til å reflektere tror jeg:) Jeg må innrømme at jeg synes det er vanskelig å komme med konstruktiv kritikk, ikke alltid man kommer på hva man skal kommentere. Synes fortsatt det var et interessant spørsmål du kom med! Vekket interesse hos meg i alle fall:)

Steinar sa...

Det er ein interessant debatt du og Heidi har gåande her, og eit viktig tema du tar opp, Idar. Det er bra!

Det er bevisstgjerande at du reflekterer omkring forskjellsbehandling i forhold til sjølvbilde, eit svært viktig tema, også i forhold til din eigen praksis.

Har du gjort deg nokre tankar om kva du kan endre på i neste praksis for å gi litt likare oppmerkemd?

idar sin blogg sa...

bra at du likte innlegget mitt Heidi. det er alltid kjekt med positiv feedback;)

i løpet av neste praksisperiode har vi jo fått i oppgave å gjennomføre et konkret tiltak for å vise oppmerksomhet til alle elevene. dette, samt at jeg er bevisst over problemstillingen gjør antakeligvis at jeg kommer til å vise jevnere oppmerksomhet til elevene.

Steinar sa...

Bra, lukke til! Eg trur også at de skal fokusere på "å sjå" elevane vil hjelpe til:-)