mandag 2. mars 2009

FEEDBACK


I den siste tiden på skolen har vi vært innom emnet vurdering. En lærers hverdag består i stor grad av å vurdere og å gi tilbakemeldinger til elevene. Dette er derfor et viktig emne. Og jeg personlig har lært noe veldig viktig.

Når jeg har vært i praksis har jeg gitt mange tilbakemeldinger til elevene. Både muntlig og skriftlig. Men etter å ha gått igjennom emnet vurdering, ser jeg at mine tilbakemeldinger, eller feedbacks, kunne ha vært mer konstruktive.
Mine tilbakemeldinger har blitt gitt på grunnlag av mine vurderinger av hvordan elevene har utført oppgaven. Jeg har også tatt høyde for å ikke gi for mye negativ feedback for ikke virke altfor demotiverende, men jeg har nok ikke hatt fokuset på rett plass.

For hva er meningen med feedbacken?
Det er ikke nok å klappe en elev på skulderen og si godt jobbet. En må kunne grunnlegge konkret hva vedkommende har gjort som var bra.
Når jeg tenker tilbake på hvilken feedback jeg har gitt til elevene, så er det mye ”godt jobbet” og lignende jeg har sagt, og laget smilefjes i glosebøkene. Det er vel og bra at elevene får bekreftet at de har gjort en OK jobb, eventuelt mindre tilfredsstillende. Men det som er interessant for eleven må jo være hva han kan gjøre for å forbedre seg.

I følge Hattie og Timperley (2007) må feedbacken svare på tre spørsmål;
1. hva er målet?
2. hvor er jeg i forhold til målet?
3. hvordan skal jeg komme til målet?

Så det jeg må gjøre er da å gi en tilbakemelding som viser hvordan eleven hva som er målet med oppgaven, hvordan vedkommende ligger an til å oppnå målet og konkret hva eleven kan gjøre for å oppnå målet.
Og prøve å styre unna tilbakemeldinger som ikke er konstruktive og uten innhold, som f. eks ”bra” eller ”svakt”.

Etter å ha gått igjennom feedbacken føler jeg at jeg sitter igjen med et par konkrete rettesnorer som skal hjelpe meg med å gi gode tilbakemeldinger. Det virker ikke så vanskelig, så lenge en er klar over det. Men det er nettopp det å være bevisst på det som er utfordringen.

Jeg har blitt oppmerksom et emne som er veldig vesentlig i virke som lærer. Og jeg tar med meg erfaringer som jeg ser frem til å prøve ut i praksis.
Å gi god feedback er egentlig fryktelig enkelt; Gi elevene tilbakemelding med innhold, som viser hva de kan gjøre for forbedre seg.

3 kommentarer:

Halgerd sa...

Hei Idar :-)

Jeg synes at du har skrevet en bra og lettlest blogg.

Jeg synes der bra at du har reflektert over din tidlige fremgangsmåte med hensyn til feed-back. Og at du allerede ser ut til å vite hvordan du skal gi feed-back i neste praksisperiode

Synes "oppskriften" din til å gi feed-back på er bra. Som du sier,
"Gi elevene tilbakemelding med innhold, som viser hva de kan gjøre for forbedre seg." Dette er jeg helt enig i, der er så viktig at elevene blir vist hvordan de kan forbedre seg faglig.
Da er spørsmålet mitt.

Har du tenkt over hvordan du vil gi dine 22 elever feed-back når du er alene som lærer? Jeg tenker da på tidsklemmen.

idar sin blogg sa...

heisann! takker for positiv tilbakemelding=)

jeg tror ikke det er noe problem angående feedback og tidsklemme. det en bør fokusere på er at tilbakemeldingene må ha innhold, som påpeker forbedringspotensialer.
en kommer nok til å bruke mer tid på tilbakemeldinger ved å gjøre det på denne måten. men jeg tror absolutt ikke det er uoverkommelig. og særlig med tanke på viktigheten av dette for elevene, er dette noe som bør prioriteres.

Steinar sa...

Hei!
Du viser sjølvinnsikt og utvikling i dette innlegget, og det likar alltid lærarar å lese:-)

Det å bli bevisst at ein ikkje er ved målet, og deretter få vist kva veg ein kan gå, er heilt sikkert eit godt utgangspunkt.

Kva trur du personleg er det vanskelegaste, å få konkretisert målet for eleven, eller å vise vegen eleven kan gå? Kvifor?