torsdag 11. september 2008

praksis

Ja nå er det snart tid for praksis!
Noe jeg gleder meg til og tror blir veldig spennende.

Det begynner egentlig å bli en stund siden jeg selv gikk på barneskolen nå, så jeg husker egentlig ikke så veldig mye. Selv om vi i de siste ukene har lagt vekt på minner fra denne tiden. Praksisen vi skal ha er observasjonspraksis. Vet ikke helt hva vi skal gjøre, men det ligger vel i ordet at det blir mest å se på hvordan systemet fungerer. Det virker egentlig veldig greit.
Selv om jeg ikke har rukket å bli nevneverdig lei av skolehverdagen på Rommetveit enda, skal det bli kjekt med et lite avbrekk på Haugå.

I og med at det er en god stund siden jeg selv gikk i grunnskolen, vet jeg ikke så mye om det å være lærer. Og da var jeg tross alt elev og tenkte ikke så mye på hvordan lærerstanden hadde det i arbeidstiden. Derfor skal det bli spennende å ha praksis. Praksisen er jo egentlig en veldig vesentlig og viktig del av utdannelsen, og jeg er veldig glad for at vi har det så tidlig i utdanningsforløpet. Finner en ut i løpet av praksisen at det er helt forferdelig og at en ikke kan tenke seg å jobbe som lærer, er det greit at en ikke føler en har kastet bort mye tid på ufullførte studier. Jeg håper på å snappe opp et par triks i løpet av praksisperioden. Det jeg er mest opptatt av å lære er hvordan de får elevene til å være stille og får dem til å lystre. Jeg er leder for en ungdomsklubb og har erfart at det kan være veldig vanskelig å få full oppmerksomhet.
Det å ha ro i klassen er jo en helt vesentlig del i læringsprosessen. Og jeg håper jeg får en dyktig praksislærer som kan vise hvordan en får det til.

Jeg ser veldig frem til praksisen, hvor jeg forhåpentligvis får et godt inntrykk av det å være lærer.

4 kommentarer:

Anders sin pedagogikkblogg sa...

Praksisen vil nok gi svar til mange, både på godt og vondt. Se fram til det, Idar. Dette går nok meget bra skal du se!

Borghild sa...

Hei! tenkte eg skulle kommentera på bloggen din. Eg ser at me har mången av dei same forventningane til praksis perioden, trur du at de blir innfridd?

Steinar sa...

Hei!

Eg hugsar at eg tenkte mange av dei samme tankane som du gjer før min første praksisperiode også.
Lukke til!!

idar sin blogg sa...

Nå har eg hatt praksis i to dagar og må sei eg har lært ein god del. kjekt å se korleis det å være lærar er i praksis. Lærarane vi har hatt er ganske forskjellige, men eg tykkjer dei er flinke på kvær sin måte. Så eg må sei forventningane er blitt innfridd.