fredag 17. oktober 2008

Behaviorisme

Denne uken har vi sett nærmere på det pedagogiske grunnsynet behaviorisme. Det finnes mange forskjellige grunnsyn, men behaviorismen er kanskje et av de mest kjente og omtalte av dem.

Behaviorismen ble startet som et motstykke til psykoanalysen og dens ”spekulative teorier” og ”synsing”. Behaviorismen går mer vitenskapelig til verks. Og fokuserer på håndfaste fakta, ikke indre kognitive prosesser som psykoanalysen.
Sentralt innenfor behaviorismen står ”synet på at alle kan lære alt” og bruken av ”straff og belønning”.
I følge behavioristene er menneskene i meget stor grad formet av miljøet rundt en. Dette fører til fokuset går over fra individet til miljøet. Noen mener dette gir behaviorismen et negativt menneskesyn. Men jeg klarer ikke å få dette og troen på at ”alle kan lære alt” til å bli et negativt menneskesyn. Å tro at ”alle kan lære alt” må vel sies å være en veldig positiv innstilling å ha til oss.

Noen tror kanskje at behaviorismen i dag er utdødd. Og dens storhetstid er sant nok over. Men den lever fortsatt i beste velgående, dog muligens en smule skjult. For det har ikke alltid vært like populært å bli kalt behaviorist. Til tider har det ikke vært helt stuerent, fordi enkelte har ment at det er en for "streng" pedagogisk retning. Derfor har det blitt brukt behavioristiske metoder, men en har ikke brukt begrepet behavioristisk. i tillegg blir det brukt uten at folk er klar over at det er behavioristiske metoder de bruker når de f. eks. oppdrar barn.
Personlig mener jeg behavioristiske metoder er elementære når en skal drive med oppdragelse. Og med tanke på min fremtidige lærergjerning, tror jeg det blir vanskelig å unnlate de behavioristiske metodene. Særlig det med straff og belønning mener jeg er veldig viktig for barn. Sette klare grenser for hva som er lov og ikke. Og klare konsekvenser dersom de opprettholder eller ikke opprettholder grensene. På den måten lærer de hva som er akseptabel oppførsel og gjør forhåpentligvis det de får beskjed om neste gang.

3 kommentarer:

Lasse Bøe sa...

Heisann, Idar!

Tror du og jeg deler litt av de samme synspunktene i forhold til behaviorisme. Jeg har det inntrykket av at det behavioristiske grunnsynet ligger i bunnen for andre grunnsyn, og at de øvrige grunnsynene i utgangspunktet er basert på behaviorismen - med visse forbedringer. Eller forverringer?

Stå på, m8!

Steinar sa...

Ja, du har nok rett i at me aldri klarer å frigjerea oss heilt frå behaviorismen, og det bør heller ikkje vere eit mål.

Elles så klarar eg ikkje heilt å følgje Lasse i at behaviorismen ligg i botn for alle andre grunnsyn, men det bør kanskje Lasse sjølv få utdjupe?

Lasse Bøe sa...

Heisann! Jeg hadde helt glemt bort at jeg ikke var helt ferdig her. c") Jeg skal prøve så godt jeg kan å utdype det jeg mener.

Idar; du skrev: "Noen tror kanskje at behaviorismen i dag er utdødd. Og dens storhetstid er sant nok over. Men den lever fortsatt i beste velgående, dog muligens en smule skjult." Når jeg skrev kommentaren min, var det dette sitatet jeg hadde i bakhodet. Selvfølgelig var det litt keitete skrevet, men det jeg egentlig mener er at selv om behaviorismen kanskje ikke er like aktuell lenger, vil den fremdeles ha sine goder i andre grunnsyn og læringsteorier. Men hvis behaviorismen er den eldste/blant de eldste av læringsteoriene, har ikke da nyere læringsteorier fått "glede og inspirasjon" av behaviorismen?

Håper jeg ikke har forvirret for mye, nå!