fredag 3. oktober 2008

Undervisningsplanlegging

Nå er det snart tid for praksis igjen. Og denne gangen skal vi ta skrittet helt ut å undervise. Noe som blir veldig spennende. Det kan virke litt skummelt, men etter en uke med observasjon blir det kjekt å faktisk gjøre det selv. Ser frem til å stå foran klassen og kjenne på kroppen hvordan det er å være lærer.

Når en skal undervise, er det viktig å planlegge. Og undervisningsplanlegging er en viktig faktor for en vellykket skoledag. Derfor har vi arbeidet med nettopp dette, med tanke på de to praksisukene vi skal ha om ikke lenge.
Undervisningsplanleggingen går på flere nivå, en kan planlegge år, halvår, måneder, uker, dager og timer. Planleggingen er praktisk med tanke på at læreren vet hva han skal gjøre og ikke trenger å finne det ut på sparket. Men det er viktig at en er fleksibel i forhold til planen og gjøre endringer underveis.

Som hjelpemiddel til undervisningsplanleggingen bruker en nå for tiden, og har brukt lenge, en modell som heter didaktisk relasjonsmodell. Ordet relasjonsmodell kommer av at alle punktene står i forhold til hverandre og påvirker hverandre. Modellen blir populært kalt ”diamanten”, muligens på grunn av dens utformingen som kan minne om en diamant.

Som sagt bør alle disse punktene oppnå tilfredsstillende resultat for at undervisningen skal bli vellykket. Alle punktene er like viktige. Og en må ta hensyn til alle når man planlegger, utenom vurderingen. Som man bør ta etter gjennomføringen av undervisningen.

Elev – og lærerforutsetninger: en må ta hensyn til din egen og elevenes intellektuelle, fysiske, psykiske og sosiale nivå i planleggingen.

Mål: hva er målet med timen? Hva lærer elevene?

Rammefaktorer: en må ta hensyn til rammefaktorene. En må følge lover og reglement, ta hensyn til personell og lokaler.

Arbeidsmåter: hvilken undervisningsmetode vil en benytte seg av? Tavleundervisning? Prosjektarbeid?

Innhold: hva skal innholdet være? Hva skal en velge å ta med?

Vurdering: en må stille seg en del spørsmål; var det vellykket? Hva lærte elevene? Fikk alle elevene utbytte av det? Gikk det greit rent praktisk? Tok en nok hensyn til rammefaktorene? Vil en benytte seg av opplegget i fremtiden?

Ingen modeller er idiotsikre, men diamanten kan være til god nytte. legger en til litt sunn fornuft i tillegg, blir undervisningen antakeligvis kanon.

4 kommentarer:

Steinar sa...

Du gir ei grei oversikt over viktige sider ved planlegging med utgangspunkt i "diamanten".

Eg er imidlertid ikkje heilt einig i at du bør vente med å reflektere omkring vurdering til etter at undervisninga er ferdig. Kvifor trur du at eg meiner det?

idar sin blogg sa...

Det er jo greit å ha vurdert undervisninga før ein setter i gang, for å finne ut om dette er noko å satse på.
kanskje er det det du meiner?

Tvildus sa...

Hei:)
du gir ein veldig bra framstilling av "diamanten" og du viser til dei viktigaste sidene ved god planlegging.

men korleis ser du på den didaktiske relasjonsmodellen, og har du nokon personlige meiningar kring den??

ellers veldig bra:)

Katrine

idar sin blogg sa...

heisann Katrino!;)

takker for positive tilbakemeldinger=)

Personlig mener jeg den didaktiske relasjonsmodellen virker som et bra hjelpemiddel. men kanskje er det litt vanskelig å gjennomføre i praksis. Jeg har jo ingen erfaringen med det. men for meg kan det virke som det kanskje er litt vanskelig å følge modellen. dersom en ikke har tatt til høyde for et av punktene, mister modellen mye av sin misjon.