fredag 10. oktober 2008

Hvordan gjøre klasserommet til en god læringsarena?

Kriteriene for å få klasserommet til å bli en god læringsarena er mange. I løpet av denne uken har vi gått litt gjennom hva som trengs.
Rammeforholdene er selvsagt viktige for å oppnå dette. Det er vanskelig å bedrive vellykket undervisning dersom det for eksempel ikke er nok sitteplasser til elevene, eller hvis en er tom for kritt.
Men det klart viktigste er uten tvil læreren.

Vi har altså konstatert at det er læreren som er den viktigste faktoren for en vellykket læringsarena. Men hva skal så en lærer gjøre for at dette skal bli oppfylt?
En lærer som klarer å få til dette, vil jeg si er definisjonen på en god lærer. Det med å være en god lærer er noe vi har gått i gjennom på skolen. Vi har sett på hva Inge Eidsvåg mener om saken. Så godt som alle har en formening om hva det vil si å være det, men Eidsvåg er en av få fagfolk som har skrevet om det. Det kan i grunnen virke ganske vanskelig og utfordrende å være lærer ut i fra hvordan han mener en god lærer skal være. Han skriver blant annet at ” –Å være lærer er ingen jobb, en lærer må gløde!” , at læreryrket handler om å ha et kall og at læreren har påtatt seg en av samfunnets viktigste roller, nemlig å danne mennesker.
Det er ikke helt sånn jeg har sett på det å være lærer, men det er helt klart at det er en veldig viktig oppgave og det hjelper masse med litt glød.

Her er tre punkter som jeg syns er essensielle for å få klasserommet til å bli en god læringsarena;
- Et trygt klassemiljø

- Respekt og tillit

- Klarhet

Et trygt klassemiljø
er utrolig viktig for elevene. Et klassemiljø hvor elevene er trygge, gir grobunn for et godt læringsmiljø. Dersom elevene er usikre, har de vanskelig for å engasjere seg og konsentrere seg i skolen. Det er viktig at læreren som en trygg voksen legger føringen for klassemiljøet.

Det er også viktig at lærerne og elevene behandler hverandre med respekt og tillit. Det er veldig viktig at en lærer har respekt og tillit av sine elever, og den beste metoden for å få dette er nettopp å behandle elvene på samme måte. En lærer skal respektere og være observant. En utrolig viktig oppgave er å se elevene. La de føle seg verdsatt og oppmuntre dem, vise dem respekt og skape et tillitsforhold.

Et annet punkt er klarhet. Elevene trenger klare regler og beskjeder. Det er viktig med tydelige og konkrete oppgaver, enkle og korte beskjeder og klare regler for organisering.

Klarer en å følge disse punktene, tror jeg en har et bra grunnlag for et godt læringsmiljø.

2 kommentarer:

Lisa sa...

Hei Idar,

Takk for en bra tekst, med gode punkter for den gode læringsarena.

Du skriver i teksten din at en god lærer må gløde, men at du ikke ser det som ditt syn på en god lærer. Hva er en god lærer da i ditt syn?

Jeg mener at en lærer MÅ gløde, og i ordet gløde legger jeg at læreren er giret, motivert og utstråler en glede ved å undervise og være lærer. At læreren har LYST til å være lærer. Jeg tror ikke at man kommer noen vei uten denne glød, men du mener vel kanskje det? Kan du forklare meg litt hva du mener om lærerens rolle i forhold til dannelsen av mennesker og det å være forbilde for sine elever?

Steinar sa...

Jeg tror også at de tre elementene du trekker fram, er sentrale i et godt læringsmiljø.

Hva så med spørsmålet du fikk om glød, trenger en å gløde, må en være i fyr og flamme, eller kan en også være kald?